Verschillende soorten reuma en bijbehorende verschijnselen

Ongeveer één op de tien Nederlanders, dat is ruim anderhalf miljoen mensen, heeft langdurige reumatische klachten. Als men over reuma praat, denken wij vaak aan reumatoïde artritis of artrose. Maar er zijn veel meer soorten reuma. Reuma is een verzamelnaam voor meer dan tweehonderd reumatische aandoeningen.

Alle soorten reuma hebben gemeen dat de pijn wordt ervaren in delen van het bewegingsapparaat. Zoals botten, spieren, gewrichten en pezen. De pijn is niet het gevolg van een ongeval of een blessure, maar wordt vaak gekenmerkt door een ontsteking. Die ontsteking uit zich onder andere in het dik en warm worden van gewrichten en in stijfheid van de gewrichten en het omliggende weefsels. De exacte oorzaak van reuma is nog niet bekend.

Welke vormen van reuma bestaan er?

Er bestaan meer dan tweehonderd soorten reuma, maar over het algemeen delen artsen de vormen van chronische reuma in vier verschillende categorieën in:

Categorie 1. Ontstekingsreuma

Kenmerkend voor deze categorie zijn de chronische gewrichtsontstekingen die door het hele lichaam, of plaatselijk, kunnen voorkomen. Bijna 420.000 Nederlanders lijden aan deze vorm van reuma.

• Reumatoïde artritis (RA)
    Reumatoïde artritis is een van de meest voorkomende vormen van ontstekingsreuma. Het afweersysteem van het lichaam is ontregeld, waardoor er ontstekingen in de gewrichten ontstaan. Het verloop van RA kan erg wisselend zijn: patiënten rapporteren periodes van ernstige klachten, maar ook van bijna pijnloze periodes. Deze reumatische aandoening komt vaker bij vrouwen voor dan bij mannen.
  • Ziekte van Bechterew
    De ziekte van Bechterew is een aandoening die zich kenmerkt door ontstekingen in de gewrichten van de wervelkolom en het bekken. De ontstekingen die bij de ziekte van Bechterew ontstaan, kunnen leiden tot het vastgroeien van de wervels in de rug en zelfs tot verkromming van de wervelkolom. Deze aandoening komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.
  • Systeemziekten
    Bij de aandoening systeemziekten komen de ontstekingen niet alleen voor in de gewrichten, maar ook in de organen. Hierbij valt te denken aan de nieren, de huid, de slijmvliezen, de longen en het hart. Er zijn systeemziekten die levensbedreigend zijn. Voorbeelden van systeemziekten zijn: systemische lupus erythematosus (SLE), het syndroom van Sjogren en Sclerodermi.

Categorie 2. Slijtagereuma (Artrose)

Artrose is een van de reumatische aandoeningen waarbij het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit gaat. Kraakbeen functioneert normaal gesproken als een beschermend laagje tussen verschillende boteinden, het zorgt ervoor dat de botten niet over elkaar schuren. Bij artrose gaat de kwaliteit van het kraakbeen geleidelijk achteruit, waardoor de botten met elkaar in aanraking kunnen komen. Hierdoor kunnen ontstekingen ontstaan. Deze vorm van reuma komt voornamelijk voor in de nek, onderrug, heupen, knieën of handen. In Nederland zijn ongeveer 1,1 miljoen mensen met artrose.

Categorie 3: Weke-delen reuma

De term zegt het al. Bij deze vorm van reuma heeft men last van weke delen, zoals de spieren, pezen en aanhechtingsbanden. Voorbeelden zijn een slijmbeursontsteking (bursitis) of peesontsteking (tendinitis). Een ander voorbeeld van weke-delen reuma is fibromyalgie, waarbij men vooral last heeft van pijnklachten in de spieren en pezen. In Nederland zijn er ongeveer 240.000 mensen met weke-delen reuma. Het wordt ook wel fibromyalgie genoemd.

Categorie 4. Acuut reuma

Acuut reuma ontstaat altijd als gevolg van een infectie met een streptokokbacterie. De reuma-aanval gaat vaak gepaard met koorts en pijnlijke gewrichten. Door verbeterde hygiëne, voeding en antibiotica komt acuut reuma in Nederland bijna niet meer voor.

Beweging

Beweging is van groot belang. Door voldoende in beweging te zijn, blijft de conditie van de spieren en de gewrichten zoveel mogelijk behouden. Hierdoor kunnen de klachten beperkt blijven. Reumatische patiënten kunnen de stijfheid van hun gewrichten en van de wervelkolom door veel te bewegen zoveel mogelijk voorkomen.