Wat is duizeligheid?

Duizeligheid is de naam voor een groep klachten zoals:

• een licht gevoel in het hoofd.
  • het gevoel dat je zélf ronddraait.
  • het gevoel dat alles in de omgeving ronddraait, ook wel draaiduizeligheid genoemd.
  • het idee hebben dat je flauw gaat vallen.

Duizeligheid komt bij vrouwen meer voor dan bij mannen. Ouderen hebben meer last van duizeligheid dan jongeren. In de meeste gevallen heeft duizeligheid geen ernstige oorzaak.

Oorzaak van duizeligheid

Duizeligheid kan heel veel oorzaken hebben. Het kan zijn dat je problemen hebt met het evenwichtsorgaan. Dit orgaan zit aan de binnenkant van het oor. Het zorgt ervoor dat je je evenwicht kunt bewaren en dat je voelt wat de positie van je lichaam is: of je ligt of staat. Samen met het evenwichtsorgaan bepalen ook het zicht (de ogen) en het gevoel in de spieren je evenwicht. Is er met de samenwerking tussen deze drie iets mis, dan kun je ook duizelig zijn.

De volgende aandoeningen hebben draaiduizeligheid als kenmerk:

• BPPD (benigne paroxismale positieduizeligheid). BPPD staat voor een goedaardige duizeligheid, die af en toe optreedt en te maken heeft met de stand van het hoofd. Hierbij kun je denken aan omhoog kijken, vooroverbuigen, of jezelf omdraaien als je ligt. Men denkt dat een tijdelijke vorm van gruis in het evenwichtsorgaan de oorzaak is van deze duizeligheid. Ook slijtage van het evenwichtsorgaan speelt mogelijk een rol.
  • Ziekte ven Ménière. Dit is een aandoening waarbij, naast duizeligheid, ook oorsuizingen en gehoorverlies optreedt.

Ander oorzaken van duizeligheid kunnen zijn:

• hartritmestoornissen
  • hyperventilatie
  • alcohol en drugs
  • lage bloeddruk
  • bloedarmoede
  • een hersenbloeding
  • een herseninfarct
  • symptomen van duizeligheid

Naast het gevoel dat je zelf of dat alles om je heen draait, kun je ook de volgende klachten hebben:

• licht gevoel in het hoofd
  • misselijkheid
  • braken
  • bleekheid
  • koud zweet
  • het gevoel dat je gaat flauwvallen

Hoe lang de klachten duren en hoe heftig ze zijn, wisselt per persoon en hangt af van de oorzaak. In de meeste gevallen duurt de duizeligheid niet lang. Bij BPPD heb je een paar minuten last, met name als je de beweging maakt die de klachten uitlokt.
Als je de beweging vaker maakt, nemen de klachten af. De periode waarin de klachten voorkomen, bedraagt meestal een paar weken.

Bij de ziekte van Ménière kunnen de klachten enkele uren tot dagen aanhouden en komen ze regelmatig terug. Het gehoorverlies bij deze aandoening is vaak blijvend.

Hoe ontstaat de ziekte van Crohn?

De oorzaak van de ziekte van Crohn is onbekend. Er zijn duidelijke aanwijzingen dat zowel erfelijke factoren als omgevingsfactoren een rol spelen bij het ontstaan van deze ziekte, zoals stress en roken. Het menselijk lichaam beschikt over verdedigingsmechanismen tegen indringers zoals bacteriën en virussen. Bij de ziekte van Crohn valt dit verdedigingsmechanisme het eigen lichaam aan, met een ontstekingsreactie in het maag-darmkanaal tot gevolg.